Projectes a ESO

La ciència i el coneixement humà, a l’hora d’estudiar la realitat que ens envolta tendeix a especialitzar-se, a fragmentar aquesta realitat en àmbits de coneixement sovint excessivament tancats en ells mateixos, estancs. És per tant tradicional que les escoles compartimentin els ensenyaments d’una forma fragmentada que no existeix en la vida real. Aquesta és la base de l’aprenentatge tradicional, on el que s’estudiava i s’avaluava d’una matèria sovint no tenia res a veure amb el que es feia amb altres matèries. No cal dir que aquesta independència tan absoluta entre assignatures sovint provocava reiteracions i equívocs i conduïa a una manca de visió global dels fets.

Aquesta situació està molt lluny de ser el que es trobaran el dia de demà els nostres alumnes, perquè la societat en que es mouran, el seu futur lloc de treball, i de fet el món sencer, no està parcel·lat per assignatures, matèries o crèdits sinó que és únic, global i holístic. Si el nostre objectiu és afavorir que l’ aprenentatge escolar sigui útil per a formar una ciutadania preparada per al futur cal, com a mínim, introduir part del currículum amb un treball més interdisciplinar: El treball per projectes.

El curs 1718 vam introduïr aquesta metodologia en el curs de 1r d’ESO. Actualment hi ha una franja de e treball pluridisciplinar a 1r, 2n i 3r.

El treball es fa sempre en grup, normament de 4 alumnes. En el treball dels grups s’utilitzen tècniques d’aprenentatge cooperatiu, amb distribució de rols concrets i cercant sempre la cohesió prèvia de l’equip de treball. Els grups els decideix la persona tutora i intenten ser heterogenis i equilibrats. Malgrat tot la nota dels projectes contempla una part comuna i una part individual, perquè entenem que potser no tots els integrants mereixen finalment el mateix reconeixement a la seva feina. L’avaluació dels projectes segueix el nou model competencial. 

La distribució dels grups no es manté tot el curs: Regularment es canvien i barregen els integrants.  

A 1r i 2n ESO es treballa per projectes tres dies a la setmana amb un total de 6 horesEn aquests moments hi ha 4 professors itinerants atenen els tres grups de 1r o 2n d’ESO, trencant d’aquesta forma la tradicional relació 1 professor/1 grup classe. 

A 3rESO, donada l’obligatorietat d’impartir matèries optatives, la franja de projectes és només de 2h setmanals

Donada la importància de les Noves tecnologies en el treball per projectes, el primer projecte de 1rESO (Connecta’t) té com a principal objectiu l’adquisició d’un coneixement prou ampli de les TIC. Això permet que el treball per projectes es desenvolupin utilitzant eines informàtiques com són Classroom, Creació en xarxa de carpetes: Unitats d’equip, eines DRIVE: Processador, full de càlcul, presentacions…. i, si s’ecau, edició on line de vídeos.

 

El producte final dels projectes és molt variat: Una presentació en públic, una maqueta, un treball tecnològic, un vídeo,…. La matèria de tecnologia té molt a dir en molts d’aquest treballs finals, encara que també s’utilitzen, i es valoren, competències de l’àmbit lingüístic, matemàtic, científic, etc