Caràcter Propi

L’Escola Salesiana “Mare de Déu dels Dolors” de Sant Boi de Llobregat és un centre educatiu concertat per la Generalitat de Catalunya. La seva titularitat correspon a la Congregació Salesiana.

La seva tasca educativa es va iniciar el curs 1964-1965. En el curs 1996-1997 L’escola passa a tenir una línia d’EI-EP i tres de l’ESO. Aquesta és la nostra oferta actual. 

El Centre, en el marc del drets a l’educació i la llibertat d’ensenyament que reconeix la Constitució, inspira  la seva acció educativa en els valors de l’Evangeli i en el model educatiu de Don Bosco. En conseqüència vol oferir un servei a totes les famílies i joves de Sant Boi. Aquesta voluntat es materialitza també en l’actual Conveni de col·laboració amb l’Escola Vedruna de Sant Boi, escola d’EI-EP adscrita a la nostra.

ESTIL EDUCATIU

L’estil educatiu es caracteritza per posar la persona en el centre del projecte, posant especial èmfasi en l’educació en valors. 

Les principals característiques que defineixen l’estil educatiu són les següents:

  • Una educació integral al servei de la Persona
  • Una educació inspirada en els valors de l’evangeli
  • Una educació oberta a la transcendència
  • Una escola popular i oberta al seu entorn
  • Una comunitat educativa

UNA EDUCACIÓ INTEGRAL AL SERVEI DE LA PERSONA

Cada alumne i alumna és protagonista del propi creixement i maduració en tots els aspectes de la seva personalitat. L’acció educativa, de forma oberta i flexible, cerca donar l’ajut i el suport necessaris en cada una de les etapes d’aquesta procés.

Per aquest motiu es promou una educació cristiana de l’ésser humà.

La intervenció educativa s’orienta al desenvolupament harmònic de totes les dimensions de la personalitat -psicomotora, intel·lectual, afectiva, social, moral i transcendent- per tal de permetre als alumnes descobrir i realitzar un projecte de vida realista, obert als altres i inserit en el propi entorn.

La presència activa i amistosa dels educadors enmig dels joves és l’eina bàsica amb que compta l’escola.

 

UNA EDUCACIÓ INSPIRADA EN ELS VALORS DE L’EVANGELI

L’educació que es promou posa l’accent en l’educació en valors des de la perspectiva de l’evangeli. De forma especial destaquen les següents opcions educatives:

  • Educar en la llibertat i per a la llibertat

Perquè els alumnes aprenguin a actuar per conviccions personals i amb responsabilitat davant les pròpies accions, fomentant el respecte i la valoració de la llibertat dels altre. Aconseguir-ho demana fer ús d’un recte esperit crític i la creació d’un clima de diàleg i de mútua confiança, que afavoreixi la progressiva participació dels alumnes en les responsabilitats escolars com a membres actius de la comunitat educativa.

  • Educar al servei de la justícia i la solidaritat

Oferint als alumnes una real igualtat d’oportunitats, fent normal i fàcil la integració en el món escolar dels qui tenen més dificultats a causa de discapacitats, dificultats sòcio-econòmiques o problemàtiques personals o familiars.

A més de la promoció i desenvolupament de les capacitats de cada alumne, es vol fomentar la seva reflexió crítica sobre les realitats d’injustícia existents en la nostra societat per tal de desvetllar en ells la solidaritat amb qui en són les víctimes.

  • Educar per a la convivència i la pau

Es considera l’escola com a lloc de privilegi per promoure els valors de la convivència, cercant sempre camins de pau i no de confrontació, evitant tota forma de marginació i abús, afavorint una relació cordial i el desvetllament dels valors de la tolerància i la diversitat entre els membres de la comunitat educativa.

  • Promoure una educació social i compromesa

En primer lloc es procura la socialització dels alumnes i la seva integració en l’entorn social, evitant tota discriminació. Però també es vol formar persones amb visions crítiques, desenvolupant totes les seves capacitats humanes per a participar activament en la millora i transformació de la societat. Com a institució, l’escola treballa en la millora sòcio-cultural de l’entorn en col·laboració amb altres institucions. També es dóna a conèixer aquelles entitats que lluiten en la construcció d’una comunitat humana sense límits geogràfics, polítics o econòmics.

 

UNA EDUCACIÓ OBERTA A LA TRASCENDÈNCIA

Aquesta dimensió s’encarna, cultural i històricament, el fet religiós, que té el seu àmbit concret d’estudi en l’àrea de Religió. Aquesta àrea l’imparteix en un marc de respecte i llibertat, fent especial èmfasi en la dimensió cultural i en les vivències del fet religiós, de manera que subscrit interrogants que afavoreixen una síntesi entre fe, cultural i vida. Es reconeix també la importància del testimoni dels educadors -religiosos i laics- i del seu compromís en fer presents aquests valors en la vida quotidiana.

 

UNA ESCOLA POPULAR I OBERTA AL SEU ENTORN

L’obertura a l’entorn i l’opció per a la formació integral de la persona porta implícita una concepció d’escola en la que aquesta esdevé centre de promoció cultural i social de l’entorn.L’escola es defineix com popular, al servei preferent de la població de Sant Boi de LLobregat i el Baix Llobregat. Orienta el seus esforços cap a la consecució d’una igualtat d’oportunitats real. Mitjançant una educació de qualitat que aculli a tots els qui ho desitgin, sense cap tipus de discriminació, donant preferència als joves més necessitats.

 

UNA COMUNITAT EDUCATIVA

L’escola vol ser una Comunitat Educativa -integrada per la Titularitat, Professorat, Personal d’administració i Serveis, Alumnes i Pares- que viu i fa presents els valors de l’Evangeli en l’àmbit de l’educació.

Es caracteritza per un esperit de família, clima d’alegria i sentit de festa i es regeix segons el principi de la corresponsabilitat.

 

EL MODEL DE PERSONA QUE ES VOL EDUCAR

 El centre vol ser una plataforma educativa que ajudi als seus alumnes a créixer i madurar segons una concepció o model de persona autònoma, protagonista de la seva pròpia formació i capaç de construir el seu projecte de vida. Aquest model, inspirat en les antropologies de tradició humanista i cristiana, concep l’ésser humà com a ésser únic, social i moral –amb valors- i fet a imatge de Déu. És una persona que desenvolupa i integra, de forma harmònica i equilibrada, les dimensions intel·lectual, psicomotora, afectiva, social, moral i transcendent.

Les principals característiques que defineixen aquest model són:

  • Una persona que es mostra inquieta i curiosa per ampliar els seus coneixements. Motivada per la cultura, té un tarannà investigador i científic. És oberta a nous aprenentatges, amb bona capacitat de síntesi, emprenedora i creativa.
  • Una persona que coneix el seu cos, les seves possibilitats i els seus límits, però que té actituds de superació. És conscient de la importància de l’expressió corporal i del manteniment físic del seu cos. Té cura serena de la pròpia imatge i és responsable de la seva salut.
  • Una persona que es coneix a sí mateixa i s’accepta, amb autoestima positiva, emocionalment segura i equilibrada. Sap comunicar sentiments i és capaç d’estimar els altres. Integra al sexualitat amb tota la seva persona. És una persona feliç que es mostra alegre i optimista i que estima la vida.
  • Una persona altruista, comprensiva amb els qui l’envolten i agraïda. És dialogant, oberta i crítica. És participativa i responsable en les tasques comunes. Sap treballar en equip i accepta al pluralitat dels altres amb maduresa. Es troba integrada en l’entorn social i cultural i està compromesa en la seva millora.
  • Una persona capaç de valorar i actuar moralment en coherència amb els principis i valors universals, autònomament assumits. La consciència de la dimensió moral la fa reflexiva i la condueix a fer-se responsable dels seus actes. Assumeix actituds de solidaritat i compromís envers els altres.
  • Una persona que integra en la pròpia formació al dimensió religiosa i el creixement de la fe. La dimensió religiosa la condueix a estimar-se a sí mateixa i a mostrar-se oberta, generosa i compromesa amb els altres, il·luminant el seu projecte de vida.