La Tecnologia a l'ESO

La matèria de tecnologia és novetat a l’ESO, ja que no té una àrea realment equivalent a l’educació primària, és per això que és una de les assignatures que criden més l’atenció en iniciar-se l’etapa de l’educació secundària. 

Des de l’àrea de tecnologia es treballa d’acord amb l’anomenat mètode de projectes, seguint unes passes preestablertes: 

  • Plantejament d’un problema 
  • Recerca d’informació 
  • Disseny de possibles solucions i tria de la més adequada, 
  • Planificació del procés que se seguirà 
  • Construcció de la solució
  • Avaluació del resultat.

Tot enfocat a donar aprenentatges útils a la vida real, quan es trobin que han de donar una solució a un problema tècnic. Per aquest mateix motiu es prioritza el treball en grup a l’hora de desenvolupar els projectes.

Evidentment abans d’iniciar els projectes han de tenir uns coneixements bàsics: de determinats materials i les seves propietats, de les diferents eines i tècniques per a treballar amb els materials, normes de seguretat, saber fer esbossos, vistes, càlcul d’escales, etc. Aquests continguts es treballen bàsicament a 1rESO

La distribució horària i temàtiques, segons el curs, és la següent:

A 1rESO es fa una hora de Tecnologia com a matèria pròpiament dita i es treballa també en projectes interdisciplinaris cooperatius, en concret actualment es fa la construcció d’una maqueta d’un teatre de titelles.

És en aquest curs que l’alumnat adquireix els coneixements bàsics: que farà servir després en els projectes de tota l’etapa: de determinats materials i les seves propietats, de les diferents eines i tècniques per a treballar amb els materials, normes de seguretat, saber fer esbossos, vistes, càlcul d’escales, etc. 

A 2nESO es fan dues hores de tecnologia i dos projectes relacionats amb l’electricitat, ja que el curs se centra bàsicament en aquest aspecte:

  • Es construeixen una làmpada de corrent altern.  Aquest treball és individual perquè tothom tingui la possibilitat de muntar un interruptor, una clavilla, fer les connexions d’un portabombetes, com es fa a la vida real, etc. El disseny és lliure per donar espai al seu enginy i creativitat.
  • El segon projecte, ara en corrent continu, és el d’una maqueta: Els alumnes, en grups, trien la temàtica de la maqueta i en fan el disseny i construcció amb una sèrie de requisits que se’ls demanen, com per exemple que disposi d’elements lluminosos, un sensor, un element sonor, etc.

Evidentment prèviament hauran treballat a l’aula els coneixements bàsics d’electricitat, eines que es fan servir en el muntatge de circuits elèctric, les seves magnituds, càlculs amb aquestes, etc.

A 3rESO continuem amb les dues hores setmanals. Es duen a terme 3 projectes al curs i la distribució d’hores correspon a un 50%, aproximadament, dedicades al desenvolupament d’aquests (hores d’aplicació pràctica). 

Els projectes de 3r integren els coneixements adquirits en els cursos anteriors i així arriben a desenvolupar solucions com: un projector per mòbil, el sistema motriu d’un cotxe radiocontrol amb canvi de sentit (elèctric) i canvi de velocitats (mecànic) i un intercomunicador.

4t d’ESO empra la mateixa metodologia però amb petits trets diferencials. No la cursaran tots els alumnes, només aquells que l’hagin escollit com a optativa d’itinerari. Disposem de 3 hores setmanals i la matèria és un 66% pràctica. Es distribueix de la següent forma: ⅓ teoria, ⅓ pràctiques (simuladors electrònics, minireptes, etc.) i ⅓ projectes.

Aquells que a 4t han escollit la matèria de Tecnologia, coneixeran el simuladors electrònics, realitzaran una instal·lació elèctrica, crearan un circuit electrònic amb el seu circuit imprès i donaran resposta a reptes de videovigilància, anàlisi de dispositius domèstics, etc.