Primària

Educació Primària

L’etapa d’Educació Primària comprèn els nens i nenes de 6 a 12 anys. En tenir una sola línia hi ha una aula per nivell, això ens permet oferir un tracte proper i familiar als nostres alumnes.

L’educació Primària té com a objectiu preparar als alumnes per ser persones que s’han de desenvolupar en una societat i un món canviant. Els ensenya a pensar i actuar de forma integrada, a interrelacionar els aprenentatges, promou l’adquisició d’hàbits i valors per resoldre problemes i situacions, a fomentar la iniciativa, la creativitat i l’esperit crític, les ganes d’aprendre i a desenvolupar la capacitat d’esforç i treball.

Volem educar els nostres alumnes per tal que siguin persones resilients, obertes, autònomes, emprenedores, responsables, col·laboradores, compromeses, crítiques, comunicatives, resolutives, enginyoses i creatives per tal que tinguin la capacitat de dissenyar un projecte de vida que l’ajudi a esdevenir un agent social transformador. De tot això nosaltres en diem Perfil Competencial Salesià.

Els mestres de les escoles salesianes ens comprometem a treballar des del primer dia per desenvolupar en els nostres alumnes aquesta proposta competencial. Seguint la línia de treball d’Educació Infantil, a Primària adaptem les metodologies, eines i activitats iniciades i n’incorporem de noves per respondre al creixement i maduració dels alumnes.

  • Ambients: Metodologia de treball que s’inicia a Infantil i que funciona també al Cicle Inicial (1r i 2n). Dos dies a la setmana els alumnes del cicle treballen barrejats en 3 espais d’aprenentatge. Els alumnes trien segons els seus interessos i treballen autònomament propostes competencials, lúdiques,… a partir de les quals gestionen el seu propi aprenentatge.
  • Treball per projectes: Alumnes de cicle barrejats treballen amb tres mestres durant 8 hores a la setmana, continguts de català, matemàtiques, castellà, naturals i socials. Aprenen de forma cooperativa a partir de petits reptes o situacions. Aquest treball es realitza al Cicle Mitjà (3r i 4t) i al Cicle Superior (5è i 6è).
  • Aprenentatge cooperatiu: Apostem per un aprenentatge de col·laboració entre iguals a totes les àrees, mitjançant el treball per equips, que els permeti adquirir les destreses necessàries per desenvolupar-se com a persones i agents socials transformadors.
  • Pla lector: Donem molta importància a treballar amb els nostres alumnes el gust per la lectura, cada dia dediquem un temps potenciant aquest aspecte. Un dels dies el dediquem a l’apadrinament lector on alumnes més grans fan de padrins dels més petits i els acompanyen en la motivació per la lectura.
  • Escola plurilingüe: Dediquem 2 hores d’anglès setmanals per curs. L’àrea de Plàstica també s’imparteix en aquest idioma (dues hores a Cicle Inicial i Cicle Mitjà i una a Cicle Superior).
    El Cicle superior té una hora més que es dedica a fer diferents activitats que estimulen la parla en llengua anglesa.
  • Projecte d’Escola Digital: Disposem de pissarres digitals a totes les aules. Tot l’alumnat treballa regularment amb tauletes de l’escola per anar-se introduint en el món digital. A més a més, els alumnes de Cicle Superior segueixen el Projecte Escola Digital que tindrà continuïtat a l’ESO. Cada alumne té a l’aula un ordinador tipus Chromebook i els llibres d’algunes àrees són digitals.
    Teniu més informació sobre el Projecte Escola Digital en aquest enllaç:
    https://santboi.salesians.cat/escola/escola-digital/
  • Atenció individualitzada: Donem suport a tot aquell alumnat que ho necessita (alumnes que presenten algun tipus de dificultat en l’adquisició d’aprenentatge, hàbits, relació amb els altres…). En casos que calgui, els tutors disposen de l’ajuda i orientació del Servei d’Assessorament Psicopedagògic (SAPP), on mestres i especialistes busquem el millor per cada nen/a.
    Teniu més informació sobre el Servei d’Assessorament Psicopedagògic en aquest enllaç:
    https://santboi.salesians.cat/escola/orientacio-psicopedagogica/
  • Acció tutorial: Donem molta importància a l’acompanyament als alumnes de manera grupal i individual per part del tutor/a, així com també a les seves famílies, treballant de forma conjunta família i escola.
  • Educació emocional: Treballem la presa de consciència dels sentiments i emocions propis i dels altres, per aprendre a fomentar el benestar personal i social.
  • Hort: Disposem d’un espai al pati adequat on hi plantem, recollim, reguem, observem… treballem el contacte dels nostres alumnes amb la natura, desenvolupant tasques adequades a cada edat i relacionades amb diferents àrees curriculars.
  • Sortides i colònies: Les sortides i colònies escolars complementen, de manera lúdica, el nostre currículum, el nostre model de convivència i fomenten l’autonomia.
  • Festes i celebracions: Celebrem les diverses festes populars com la castanyada, carnaval.. En ser una escola cristiana celebrem les principals festes religioses com el Nadal, la Pasqua…
  • Projecte escolar de consum de fruita a l’escola: Fomentem hàbits d’alimentació saludable entre els nostres alumnes i les seves famílies, tot participant en aquest projecte d’iniciativa de la Unió Europea.

Treball per Projectes

Els canvis i millores dels darrers anys en els àmbits de la ciència, la tecnologia, la cultura i la humanitat en general, han generat un ampli ventall de noves necessitats a les que les escoles hem hagut de donar resposta.

Aquest fet ha comportat una transformació de la pràctica docent per poder capacitar als alumnes de les competències necessàries per fer front de forma eficaç a les seves situacions futures més properes.

Val a dir que la nostra escola ha escollit un model de transformació basat en fonamentacions i evidències que garanteixen la millora dels aprenentatges en els diferents àmbits curriculars. D’altra banda, la posada en marxa de les diferents metodologies ha requerit que l’equip docent es formi i reflexioni de forma regulada i continuada sobre la pràctica per garantir la millora educativa.

Treball per Ambients

L’aprenentatge per ambients apropa els alumnes a experiències i situacions diferents i a la vegada més properes, adaptant-nos a les necessitats de cada infant, oferint diferents possibilitats on cada alumne se senti còmode i capaç d’enfrontar cada repte. Pretenem així que els nens i les nenes funcionin amb autonomia, fomentant la iniciativa i la responsabilitat.

Es treballa dos dies a la setmana, en tres grups de diferents edats dividits en tres ambients triats pels nens i nenes (llenguatge verbal, matemàtic i artístic).

En cada espai troben diferents activitats que poden realitzar lliurement, amb la presència d’un mestre que fa de guia, els acompanya i ajuda. Els infants poden d’aquesta manera actuar, observar, experimentar, construir, inventar, imaginar, compartir, relacionar-se… i interactuar amb els altres. En definitiva, una experiència que potencia l’aprenentatge, el desenvolupament i creixement maduratiu de tota la seva persona.

Aprenentatge Cooperatiu

A l’etapa de la primària es continua el treball cooperatiu iniciat a infantil adaptant les tècniques i recursos segons l’edat evolutiva.
Els equips de treball són de quatre/cinc alumnes al llarg de tots els cursos i es van canviant cada tres/quatre setmanes facilitant l’intercanvi de coneixements, competències i destreses en habilitats sòcio-emocionals.

La metodologia cooperativa es concreta en una manera de fer. Mitjançant unes tècniques cooperatives concretes els alumnes realitzen les tasques en equip amb responsabilitat compartida i interdependència positiva fet que afavoreix la motivació per aprendre i l’aprenentatge individual dels nous continguts.
Els rols ja apresos a l’infantil s’afiancen en el cicle inicial (primer i segon curs). A cicle mitjà (3r i 4t curs) i superior (5è i 6è) s’augmenten les tasques i responsabilitats dels rols i passen a ser el supervisor/a, coordinador/a, secretari/a i portaveu.

Per facilitar l’autoregulació i autonomia dels propis aprenentatges, els alumnes seguiran realitzant de forma continuada l’autoavaluació i coavaluació. A cicle mitjà i superior de manera més complexa que a cicle inicial i infantil.
Tot aquest procés en treball cooperatiu culmina a l’ESO.