Secundària

Informació general

L’Educació Secundària Obligatòria (ESO) comprèn 4 cursos acadèmics (dels 12 als 16 anys). L’alumnat obté el títol de graduat i pot accedir posteriorment als ensenyaments post-obligatoris: Batxillerat o Cicles Formatius de grau mitjà. També es pot accedir al món laboral un cop acabada l’ESO.

A 1r, 2n i 3r ESO poden escollir una matèria optativa cada quadrimestre durant 2h setmanals. En canvi, a 4t d’ESO, l’alumnat tria un itinerari de matèries en funció dels estudis que vulguin seguir i dels seus interessos. Per tant, en aquest curs només algunes matèries són comunes i tothom dedica 10h setmanals a matèries diferents, segons l’itinerari triat.

Acompanyament de l’alumnat i acció tutorial

Considerem prioritari acompanyar els nois i noies en el seu creixement personal perquè adquireixin una formació acadèmica sòlida i d’acord amb els temps actuals. Treballem per formar persones reflexives i amb capacitat crítica, autònoms i responsables. I tot això, dins un marc de convivència respectuós, basat en la confiança i la comunicació. Tot aquesta proposta queda recollida en la nostra acció tutorial. Trobareu més informació en aquest enllaç.

També oferim el servei d’assessorament Psicopedagògic: detecció d’alumnes amb dificultats, adaptacions curriculars, plans individualitzats, orientació i assessorament al professorat. Teniu més detalls aquí

Aules digitalitzades i projecte Escola Digital

Fa ja 10 anys que l’escola va implantar el Projecte Escola Digital d’ordinadors a les aules, continuació de l’antic programa 1×1. En el marc d’aquest projecte totes les aules de l’escola disposem de pissarres digitals i l’alumnat a partir de 5èEP treballa amb llibres digitals i ordinadors propis.
Teniu més informació sobre el Projecte Escola Digital en aquest enllaç

El treball interdisciplinar a l’ESO

La ciència i el coneixement humà, a l’hora d’estudiar la realitat que ens envolta tendeix a especialitzar-se, a fragmentar aquesta realitat en àmbits de coneixement sovint excessivament tancats en ells mateixos, estancs. És per tant tradicional que les escoles compartimentin els ensenyaments d’una forma fragmentada que no existeix en la vida real. Aquesta és la base de l’aprenentatge tradicional, on el que s’estudiava i s’avaluava d’una matèria sovint no tenia res a veure amb el que es feia amb altres matèries. No cal dir que aquesta independència tan absoluta entre assignatures sovint provocava reiteracions i equívocs i conduïa a una manca de visió global dels fets.

Aquesta situació està molt lluny de ser el que es trobaran el dia de demà els nostres alumnes, perquè la societat en que es mouran, el seu futur lloc de treball, i de fet el món sencer, no està parcel·lat per assignatures, matèries o crèdits sinó que és únic, global i holístic. Si el nostre objectiu és afavorir que l’aprenentatge escolar sigui útil per a formar una ciutadania preparada per al futur cal, com a mínim, introduir part del currículum amb un treball més interdisciplinar: El treball per projectes.

Actualment hi ha una franja de treball pluridisciplinar a 1r, 2n i 3r d’ESO.

El treball es fa sempre en grup, normalment de 4 alumnes. En el treball dels grups s’utilitzen tècniques d’aprenentatge cooperatiu, amb distribució de rols concrets i cercant sempre la cohesió prèvia de l’equip de treball. Els grups els decideix la persona tutora i intenten ser heterogenis i equilibrats. Malgrat tot, la nota dels projectes contempla una part comuna i una part individual, perquè entenem que potser no tots els integrants mereixen finalment el mateix reconeixement a la seva feina. L’avaluació dels projectes segueix el nou model competencial. 

La distribució dels grups no es manté tot el curs: Regularment es canvien i barregen els integrants.  

A 1r i 2n ESO es treballa per projectes tres dies a la setmana amb un total de6 hores. En aquests moments hi ha 4 professors itinerants atenen els tres grups de 1r o 2n d’ESO, trencant d’aquesta forma la tradicional relació 1 professor/1 grup classe. A 3rESO, donada l’obligatorietat d’impartir matèries optatives (Robòtica, Francès, cultura clàssica….), la franja de projectes és de 2h setmanals.

A més s’està desplegant també el treball per àmbits: D’acord amb el nou model organitzatiu curricular les matèries que tenen més relació es poden treballar conjuntament. Hi ha dos àmbits, un sociolingüístic (SL) on es treballen continguts comuns i propers de llengües i a les ciències socials,  i l’altre cientificotecnològic (STEM) on es fa el mateix però amb temes cientifico-tecnològics. Inicialment està previst dedicar 2h setmanals a cada àmbit.

Donada la importància de les Noves tecnologies en el treball per projectes, el primer projecte de 1rESO (Connecta’t) té com a principal objectiu l’adquisició d’un coneixement prou ampli de les TIC. Això permet que el treball per projectes es desenvolupin utilitzant eines informàtiques com són Classroom, Creació en xarxa de carpetes: Unitats d’equip, eines DRIVE: Processador, full de càlcul, presentacions…. i, si s’escau, edició on line de vídeos.

El producte final dels projectes és molt variat: Una presentació en públic, una maqueta, un treball tecnològic, un vídeo,…. La matèria de tecnologia té molt a dir en molts d’aquest treballs finals, encara que també s’utilitzen, i es valoren, competències de l’àmbit lingüístic, matemàtic, científic, etc